Tuesday, January 6, 2015

Jauh

Mengandung sulung begini.

Berjauhan pula dengan keluarga dan suami. Sebatang kara di sini. Memang sangat menguji aku. Masa awal-awal trimester pertama. 

Lagilah. Mabuk. Loya. Tak berapa stabil lagi. 

Bila masuk trimester kedua. Selesa. Rasa aktif. Sihat. Bertenaga.

Masuk pula trimester ketiga. Mula weak balik. Terasa berat. 

Malam-malam nak bangun pun terasa sangat sakit. Amik masa nak bangun. Sedihnya tak usah dicerita.

Aku jarang nak menangis hiba ni. 

Sebab aku tak nak anak aku turut sedih macam aku. Aku pendam. Aku diam. Meluahkan di dalam diari. 

Dua tiga menjak ni pula ayah baby sibuk. Nak exam. Terasa macam. Ermmm tak bestnya. Macam susah je nak cerita macam-macam. Kerja lagi, kelas lagi.

Pendek kata sibuklah. 

Aku beruntung, suami sangat mengambil berat. Tapi bila dia sibuk. Aku rasa keseorangan pula. Tapi Allah swt itu adil. Bila aku terasa macam keseorangan, baby mesti tendang.

Kuat pulak tu. Seolah-olah nak kata, mama jangan sedih. Baby ada teman. 

Okey, bila cerita ini aku rasa nak menangis pulak.

Olololololo sangat cembeng la aku ni hehe.

Mood aku pun macam biasalah. Kejap okey kejap tidak. 

Minggu lepas, ayah dak kecik ada program. Dapat luang masa sama2 dua hari je padahal cuti 4 hari. Aku tak perlu ikut dia kalau ada program. Aku sarat. Berat je rasa. 

Minggu ni pula. Hari ahad dicuri. Kelas ganti. Alahai. Masa aku begini. Tengah sarat begini, macam-macam hal nya. 

Kalau nak ikutkan, perempuan mengandung ni suka dimanja, dibelai. Tapi aku, belai manja diri sendiri la kecuali hujung minggu. 

Aku suka hujung minggu. Bila balik rumah mak ayah aku. Semua layan aku. Aku nak makan apa, nak minum apa. Nak buah apa. Semua pon rasanya dapat. Mak ayah layan aku macam anak kecil. Hujan-hujan pun sanggup redah untuk anaknya yang sarat ini. 

Aku suka hujung minggu sebab dapat bersama dengan suami. Suami pun suka sembang dengan anak dia. Dia dapat rasa anaknya bergerak, tendang-tendang, mengeras.

Bukan selalu ayahnya dapat rasa. Orang lain dapat rasa hari-hari, dapat usap hari-hari perut ibu mengandung. Tapi aku, hanya hujung minggu. Sedih sebenarnya. Tapi aku percaya semua ini ada hikmahnya nanti. Allah swt beri aku ujian ini supaya aku kuat. Allah swt tahu aku mampu. 

Anak, jangan keluar masa sibuk begini ya. Ayah sibuk. Mama sorang-sorang kat sini.
Tunggu sampai waktunya. Amin.


Mama kena happy supaya baby pun happy.
Hai baby. Love you hehehehe 

Chaiyokkk





No comments: