Monday, November 3, 2014

Update 22 Weeks - Check Up Kali ke 5

Hai semua. Tadi aku ke Klinik Kesihatan Ibu dan Anak. Check-up kali ke 5 dan aku sudah masuk 22 weeks. Tapi kalu dekat KK, aku baru 21 weeks 6 hari. EDD kat KKIA 9/3/2015 dan lagi satu EDD 8/3/2015. Tapi takpelah nak. Kalau kamu keluar awal seminggu pun mama tak kisah janji kamu sihat walafiat sempurna ciptaan Allah swt. Amin.

Harini aku ke KKIA sampai awal. Aku orang mengandung yang kedua datang. Tapi kaunter pesakit luar lagi ramai. Masa nak pegi ambil darah, aku dapat nombor 1. Tapi spoil la pulak nurse senior kali ni. Aku bagi tangan kiri untuk dicucuk ambik darah, tapi 3 kali dia cucuk tak mau keluar darah atau dia tak dapat urat. Adududu perit. Aku pandang je nurse tu cucuk. Selalu okey je sekali cucuk je nurse-nurse sebelum ni. Penyudahnya tukar tangan kanan dan setel. Aku dengar nurse tu sebut Bismillahhirohmanirrahim. Alhamdulillah okey keluar darahnya. Nurse pun cakap sorry. Okey nurse, no biggie. :)

Cek air kencing semua okey. Turn untuk jumpa nurse. Masuk-masuk je nurse lain dari biasa. Nurse perkenalkan diri. Katanya ini hari pertama dia bertugas disini. Umur maybe 40-an la. Kecik je nursenye. Dia minta maaf awal-awal kalau dia slow hari ni sebab aku patient pertama dia kat sini. Ohh takpe nurse. Faham.

Cek BP, okey normal. Cek HB 12.9. Alhamdulillah HB aku ok. Checkup kali pertama, HB aku 13.6, 13.8, 13.7,12.9 dan tadi pun 12.9. Nurse kata cantik HB. Makan ubat ikut time ye. Ye nurse. Hari2 aku telan ubat2 hematinik tu. Kadang-kadang tersekip gak haha. Tapi kan orang kata makin banyak minggu, makin turun sikit HB. Bagi yang HB rendah tu, korang cuba makan jambu batu, bayam, air ribena. Elakkan caffein. InshaAllah HB ok.

Kemudian, nurse tu ke bilik doctor untuk sahkan result air kencing + darah tu. Sekali nurse tu kene soal dengan doctor. Sian nurse tu. Dia kan baru pertama kali bertugas kat KKIA, memang payah la nak tahu selok belok semua. Takpe nurse, pengalaman baru. 

Dah siap semua, aku jumpa doctor plak. Doctor nak scan baby, amek ukuran. Baby alhamdulillah semua normal, uri semua okey. Aku nampak jantung dia, jantungnya berdegup 150bpm. Doc tunjuk perutnya bulat aje. Kepala, tulang belakang semua macam biasa. Dia ukat2 semua. Dotor kata beratnya sesuai dengan minggu dia. Okey adik. nanti ujung bulan kita scan 4d tau hehe. 

Aku panggil anak aku adik. Hehe. Comel je rasa kalau panggil dia adik. Suami aku pun panggil adik jugak. 

Kemudian, aku cite kat doctor, minggu lepas aku kena keputihan. Memang normal ada keputihan untuk ibu mengandung. Tapi minggu lepas aku kena warna brownish.Cuak aku. Aku pegi klinik private, doc bagi ubat insert vagina + antibiotic. Skang dah okey kembali putih tapi doc tetap ambik sample untuk lab test. Harapla takde pape.

Ni scan tadi. 


Tinggal lagi 18 weeks je. Alahai nervous lak rasanya.
Semoga dipermudahkan semuanya. Doakan ya



p/s : Result minum air gula tu dah keluar, keputusannya aku takde diabetes. Haraplah sampai nak bersalin pun takde. 



2 comments:

MizzTina said...

adik..hehehe.. klu dpt adik lg, nk kena tkr pnggln tu..

mrs.aziz ummi aariz ummi medina said...

kwn akak dulu masa dia pregnant pun selalu keputihan...kwn akak ckp kena elakkan mkn timun...cuba la...kot2 boleh kurangkan keputihan...pastu kena minum air byk la...