Thursday, October 2, 2014

First Time Check Up

Hai. Sambung balik cerita ngandung-ngandung ni.

First check up kat Klinik Kesihatan Ibu dan Anak. Tak tahu pape ni. Mula-mula ingat nak pegi lewat sikitlah. tapi bila ramai cakap elok pegi time ni. Masa tu aku nak dekat dua bulan rasanya. Aku pun call klinik tu. 

Klinik cakap, kalau dah tahu je pregnant, dah boleh terus buat buku pink.

Disebabkan laki aku pun nak ikut sama, nak teman. Maka aku tunggu dia cuti. Baru kami pegi sama-sama. Debar ni hehehehe. 

Sampai je klinik, pegi kaunter. Nak buat buku pink. Masa tu rasa macam tak percaya je wei. Aku dah ada buku pink. Selama hari ni aku tengok orang je ada buku pink. 

Tunggu giliran semua. 

Pertamanya, aku kena pegi satu kaunter ni. Ada sorang nurse yang isikan buku. Dia tanya lah macam-macam. Details semua. Suami merokok ke tak, tarikh kahwin, tarikh last period ape semua kan.


Buku pink tersebut.
Dalam buku pink ni banyak info tentang kehamilan.
Aku amik masa gak baca.
Sebab ni kandungan pertama.
Banyak benar benda yang aku tak tahu. 

Amalan pemakanan dan sebagainya.
Orang kata tak payah ikut sangat.
Tapi semua mak bapak nak kan yang terbaik kan.


Kemudian aku kena ukat tinggi dan juga berat.

Lepas ukat tinggi dan berat, kena amik darah pulak.
Kat sini setiap kali check up ko kena amik darah dan urine test.

Dah siap amek darah, ke makmal pulak untuk urine test.

Dah siap urine test.
Tunggu kejap untuk check gigi.

Gigi okey semua. 
Tunggu masuk dalam bilik nurse.


Ni tengah tunggu nak masuk bilik nurse. 
Nurse check kita punya BP bagai.
Aku punya HB,BP alhamdulillah setakat ni semua okey.

Nurse bagi penerangan bagai, kemudian jumpa doctor.


Assalamualaikum anak mama ngan ayah.
 Hehehe. Alhamdulillah kandungan normal.
Satu perasaan yang sukar aku gambarkan apabila aku nampak janin.
Aku nampak jantungnya berdegup.
Ya Allah swt memang rasa speechless sangat.
Aku mengandungkan anak suami aku.

Ada kehidupan di dalam rahim aku. 
Serius aku terkedu

Masa tu laki aku masuk sekali. 
Janin ni kan dah pandai memusing.
Depan ayahnya dia memusing.
Doctor tunjuk lah mana jantung semua kan.

Sekarang dak kecik ni dah pandai bergerak.
Malam-malam ngiring je ke kanan, 
terasalah dia punya gerakan tu.

Seronok rasanya.
Kalau ayahnya call pun. Amboii kemain dia.
Tengah main bola ke main masak-masak entah tu.


Aku dah mula makan pil hematinik ni.
Ada senior kat opis aku ni pesan.
Nak kandungan tak bermasalah.
SILA MAKAN PIL-PIL INI.
Dia dulu ngandung anak first dia makan, anak kedua tak makan.
Mula la macam-macam penyakit datang katanya.
Hb rendah semua ada. Nyesal tak makan katanya.

Setakat ni aku makan je semua ni. 
Aku tambah dengan pil kalsium sekali.
Walaupun ubat ni semua berbau, tapi takpe.
Untukmu anak, mama sanggup sayang.

Minggu depan aku checkup lagi. Untuk kali ke 4. 

Semoga baby sihat-sihat.

Weekend plak aku ada satu lagi checkup dekat klinik private.
Aku checkup dua sekali.
 Sebab cadangnya aku nak bersalin
di pusat perubatan tu. 

I love U anak.

I love U ayahnya anak hahahaha.




1 comment:

MizzTina said...

jgn skip mkn ubt ye..