Thursday, October 2, 2014

Mabuk @ Alahan Bermula

Hai semua. Sambung semula cerita pasal mabuk. Bukan mabuk yang mabuk tu ye. Ni mabuk orang ngandung.

Aku start alahan masa kandungan dah masuk 6 weeks.

Aku ingat lagi pagi tu nak bersahur, hari Isnin 14 Julai.

Aku terjaga dari tidur sebab aku rasa perut aku bergelora. Aku rasa macam nak muntah. Mual. Tengok jam pukul 5 pagi. Aku cepat-cepat pegi toilet, nah amekawww. Muntah asid yang masam gile dengan pahitnya tu. 

Rasa nak nanges. Laki jauh. Apalah nasibku. Drama subuh buta tu haha.

Aku try makan nasik. Goreng telur. Aku rasa macam tak selera. Tak habis pun jamah masa tu. Bila aku nak mandi, aku memang guna shower gel almond body shop. Sebab aku rasa sangatt wangi bau almond tu.

Bila aku hidu nak sapu, aku rasa macam mual. Terus aku muntah lagi masa mandi tu. Waaaaa bau sabun pun dah tak boleh ye.

Maka bermulalah morning sickness, evening sickness + night sickness aku. 

Aku dah dapat detect aku alah pada bau apa. Yelah, setiap orang mengandung lain alahannya kan.

Pertamanya :

1. Aku alah bau shower gel sendiri

2. Aku tak boleh bau shampoo. Muntah terbelahak aku kalau shampoo rambut

3. Aku tak boleh bau sabun basuh kain + downy perfume. Pening satu hari

4.Aku tak boleh bau dapur. Lalu dapur aku tutup hidung.

5. Aku tak boleh bau peti ais. Bukak peti ais aku akan tutup hidung jugak.

6. Aku tak boleh basuh pinggan. Sebab aku mual tercium bau sabun basuh pinggan. Makanya kalau kat umah laki aku, memang dia yang basuh. Kalau kat umah sewa aku ni. Aku basuh alakadar je. Huu

7. Aku tak boleh bau nasik + makan nasik semuanyaaa pun lah apa2 tentang nasi. Hampir 2 bulan aku tak sentuh nasik tapi aku gantikan kuewtiow, mee, bihun goreng jeee.

8. Sampai satu tahap, aku tengok rancangan masak memasak pun aku muntah. Muahahaha

9. Aku suka bau laki aku balik keje. Balik je keje, aku suka cium dia, gomoi dia. Wangi je idung aku rasa muahaha

10. Aku alah dengan bawang besar. Aku tak boleh telan bawang langsung. Apatah lagi bau menumis bawang. Dulu aku suka bawang. Semua masakan aku taruk bawang. Kalau boleh, kek pun aku taruk bawang hahahahahaha.

11. Bau perfume aku sendiri aku tak boleh hidu. Aku pakai perfume dan body spray laki aku hahaha. Akhirnya skang aku pakai perfume baru.

12. Muntah pagi, petang, malam. Sampai keluar ikut idung muntahnya. Sabooo jela aku.

13. Kan aku jauh dengan suami, bila tiba rasa sangat weak tu. Aku menangis teresak-esak. Rasa macam aku perlukan laki aku time tu tapi dia jauh. Sebab tu bila seminggu jumpa tu, aku rasa lega sangat. Laki aku layan aku macam princess dah rasa. Terharu sangat. Harapnya bila aku ngandung lagi nanti, anak nombor 2,3,4,5 ke. Amboi banyaknyaaa hahaha. Laki layan jugak seperti tu yer abanggg.

14. Allah swt bagi dugaan dekat aku, mengandung sulung berjauhan dengan yang tersayang. Betul-betul menguji aku. Aku harap anak yang aku kandung ini kuat seperti aku. Aku percaya ada hikmahnya dan aku percaya Allah swt tak akan bagi aku dugaan ini kalau Allah swt tahu aku tak mampu hadapinya.

15. Tapi muntah-muntah tu, start masuk 13 ke 14 weeks, muntah pun berakhir. Cuma mual-mual tu ada lagi selain daripada bau-bau pun aku alah sikit lagi.

16. Doakan keselamatan dan kesihatan aku dan anak aku ya. Tak sabar rasanya aku nak menatap wajah si buah cinta ni. Ikut aku ke ayahnya hehehehehe..

Ada lagi alahannya tapi aku pun hampir lupa nak taip. Tapi apa-apa pun aku bersyukur Allah swt bagi aku peluang untuk menjadi seorang ibu. Memang indah sukar digambar dengan kata-kata. Teringat mak aku.

Cuma, setiap orang mengandung ni lain pembawakannya. Sekarang aku dah dapat rasa pergerakan si buah cinta ni. Precious moment.

Lepasni cite pasal lain pulak ye hehehe




2 comments:

MizzTina said...

sabar dik,semua tu ujian..jgn sedey selalu tau..sian baby nt sensitif.. mcm akak, ms preggy asek sentap je.. fhm² la ye nape akak asek sentap..

MizzTina said...

nk follow..tp nape guna G+... akak dh delete akaun G+ akak..huhuhu.. ramai sgt stalker..