Monday, October 13, 2014

Susu Kambing WILDAN

Hai semua. Selamat pagi. Harini aku nak cerita tentang susu pulak. Mula-mula aku pregnant, aku tak minum susu pun. Dah dekat dua bulan, baru aku cuba try anmum materna perisa mango sebab aku muntah teruk masa tu. Susu pun tak boleh telan. 

Aku minum la jugak sikit-sikit. Dah nak habis susunya aku stop. Aku tak suka bau mangga dia.

Lepastu aku try frisomum. Ingat nak beli, tapi aku request sample dulu. Try rasa, eh sedap la pulak frisomum. Macam rasa susu HL. Tak manis sangat macam yang susu sebelum. 

Sambil-sambil tu, laki aku ada tanya, boleh minum susu kambing tak. Sebab, budak sebelah meja dekat opis dia tu, bininya mengandung jugak. Awal sebulan dari aku. Bini budak tu minum susu kambing WILDAN. Tu budak tu suggest suruh laki aku beli untuk aku.

Aku pun rasa nak try jugakla sebab susu kambing kan elok. 

Sekali, masa balik dua minggu lepas, laki aku dah belikan aku sekotak susu kambing Wildan tu. Semangat betul laki aku suruh minum. Aku pun bancuh, 3 sudu + air suam. Bila dah minum, sedap lah pulak sebab dia rasa lemak-lemak dan tak manis langsung. Susunya bukan kaler krim kuning macam susu lembu biasa. Susunya warna putih bersih. Halus je serbuknya. Aku macam ketagih pulak nak minum susu kambing tu. 

Cuma aku ambil susu tu sehari sekali je, selain daripada aku minum pati delima Gulsan. Pati delima memang aku amik sejak dari awal preggy lagi. Lagi-lagi masa muntah teruk. Aku tak boleh minum air masak sebab tekak aku pahit amat.Kena minum air masam-masam berperisa. Alhamdulillah rasi walaupun rasanya super masam. Kalau bancuh ngan air lagi masam, jadi aku teguk je sesudu besar pati tu setiap pagi. Terpisat biji mata aku. 

Aku ada beli saffron juga. Bapak mahal saffron tu 1gram RM 28.00. Tu aku masukkan dua urat dalam air mineral 1.5 liter. Rasa sedikit payau tapi demimu anak, mama gagahi nak. 

Antara kebaikan susu kambing adalah seperti ini.


[ Klik gambar untuk paparan lebih jelas ]


Banyak benda yang aku belajar sejak mengandung ni. Kadang aku tak suka kalau ada orang perlekeh bakal-bakal ibu ni. Contohnya bila kita update apa-apa kat fb, mesti ada senior yang komen, ' biasalah tu, anak first memang camtu, nanti 2,3 dah lain' , 'ala orang ngandung memang camtu' bla bla bla. Aku tak faham betul. Macam tak tahu plak yang kita ni pertama kali mendapat 'buatan laki' sampai buncit ni. Nak adopt macam-macam benda baru yang berlaku dalam diri kita. Orang lain elok je tak de cakap benda yang negatif bla bla.


Okey tu je. Tatatatata 





1 comment:

MizzTina said...

akak minum mamil choc je ms preggy..pastu tukar horlicks..sbb akak xleh minum susu putih plain gitu..